انواع سیمان و کاربرد آن ها

انواع سیمان

سیمان یک مصالح ساختمانی است که بسیار پرکاربرد بوده و برای اتصال و چسبندگی در بین اجزای سازه مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر کاربرد چسبندگی سیمان یکی از کاربردهای دیگری که از سیمان می شود استفاده از آن در بتن است. که در اکثر سازه ها به کار می رود. مواد تشکیل دهنده سیمان آهک، سیلیکا، آلومینا، اکسید آهن، منگنز، سولفور تری اکسید، سولفات، کلسیم و آلکالین است. درواقع این مواد هستند که خاصیت فیزیکی و شیمیایی سیمان را مشخص می کنند و به آن چسبندگی می بخشند. سیمان از جنبه های مختلف دارای انواع متفاوتی است که در ادامه این مقاله به انواع متفاوت سیمان و کاربرد های آن ها می پردازیم. سیمان ها بر اثر گذر زمان تبدیل به یک ماده بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف شدند و به کارگیری آن ها باعث شده است که این ماده به یک ماده بسیار ضروری در صنایع ساخت و ساز تبدیل بشود.

انواع و اقسام سیمان

انواع و اقسام سیمان به دو گروه تقسیم بندی می شود. سیمان های غیر هیدرولیکی و سیمان های هیدرولیکی. سیمان های غیر هیدرولیکی سیمان هایی هستند که برای سفت شدن به آب نیاز ندارند. گیرش این سیمان ها بدون حضور آب صورت می گیرد و مواد تشکیل دهنده سیمان های غیر هیدرولیکی عبارت است از آهک، گچ و اکسیدکلراید.

سیمان های هیدرولیکی سیمان هایی هستند که برای ساخت بتن از آن ها استفاده می شود و دارای خواص گیرش و سخت شدن در زیر آب نیز می باشند. مواد تشکیل دهنده ی سیمان هیدرولیک سنگ آهک و سنگ گچ می باشد. از حرارت بالا به این ترکیبات سیمان های هیدرولیکی به دست می آید. به علت فرایند شیمیایی هیدراتاسیون موادی ایجاد می کند که در آب غیر قابل حل هستند. در واقع می توان گفت که این نوع سیمان برخلاف اینکه آب در گیرش آن تاثیر مستقیم دارد در برابر آب بسیار مقاوم است.

خرید سیمان

تفاوت سیمان های هیدرولیکی و غیر هیدرولیکی

سیمان های هیدرولیکی و سیمان های غیر هیدرولیکی تفاوت هایی با هم دارند. تفاوت این دو در نحوه سفت شدن آن است. به این صورت که سیمان هیدرولیکی پس از ترکیب با آب و هیدراته شدن سفت می شود اما سیمان غیر هیدرولیکی طی واکنش کربناتسیون و بدون آب سفت می شود.

انواع سیمان های هیدرولیکی

سیمان های هیدرولیکی دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. که از این انواع و اقسام می توان به پرتلند، آمیخته، سفید، پرتلند رنگی و سیمان های استاندارد ملی اشاره کرد.

همچنین بخوانید: انواع نمای ساختمان

سیمان های پرتلند

سیمان های پرتلند سیمان هایی هستند که دارای یک نوع متریال خاص هستند و برای حمل و نگهداری آن از دو ماده خام استفاده می شود که گچ یا آهک و خاک رس یا سنگ رس می باشند. سیمان های پرتلند دارای پنج تیپ مختلف می باشند که هر کدام در مصارف مخصوصی مورد استفاده قرار می گیرند.

سیمان های آمیخته

اما سیمان های آمیخته از سیمان های هیدرولیکی محسوب می شوند و متشکل از کلینکر سیمان پرتلند به عنوان جز اصلی و مقادیری از مواد دیگر مانند پوزولان ها یا مواد افزودنی ویژه جایگزین سیمان پرتلند هستند. سیمان های آمیخته نیز دارای انواع و اقسام می باشند. از جمله این انواع و اقسام ها سیمان های پرتلند پوزولانی و یا سیمان های سرباره ای و یا سیمان های بنایی و یا سیمان های پرتلند آهکی است. برای خرید آهک در تهران با کارشناسان ایران پخش تماس حاصل فرمایید.

خرید سیمان در تهران

سیمان سفید

نوع سوم سیمان ها سیمان سفید است. که از آسیاب کردن کلینکر سیمان سفید با مقدار مناسبی از سنگ کج به دست می آیند و برای تولید آن از مواد اولیه که ترکیب رنگ دارند یعنی آهن و منگنز استفاده می شود. این سیمان عمدتا در نماسازی، بند کشی، اجزای بنایی و کار تزیین مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آن در اهداف سازه ای مجاز نیست. این سیمان گران قیمت است و همین طور که گفته شد بیشتر با هدف زیباسازی در نماهای سیمانی ساختمان ها و دکوراسیون های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

سیمان پرتلند رنگی

از سیمان های دیگری که از آن در دسته بندی سیمان ها باید یاد کنیم سیمان های پرتلند رنگی هستند. این نوع سیمان ها از افزودن رنگ دانه های معدنی پنج تا ده درصد، به سیمان های پرتلند معمولی یا سفید به دست می آیند. به این ترتیب که برای تولید سیمان رنگ روشن از سیمان سفید و برای تولید سیمان های رنگ تیره از نوع خاکستری استفاده می کنند. مواد رنگی که برای رنگ دهی این سیمان ها از آن ها استفاده می شود، اکسید آهن، اکسید منگنز، اکسید و هیدروکسید کرم، دوده برای رنگ سیاه، کهربای خام، گل افرا، آبی کبالت، اولترا مارین می باشد. این سیمان بیشتر با هدف زیباسازی دکوراتیو، نماسازی، کف سازی و بند کشی مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: ۵ سنگ گران ساختمانی

سیمان های استاندارد ملی

دسته دیگری از انواع سیمان، سیمان های ملی هستند که شامل پنج گروه می باشند. این پنج گروه سیمان های پرتلند معمولی، سیمان های پرتلند سرباره ای، سیمان های پوزولانی، سیمان های مرکب و سیمان های شیل پخته و آهکی می باشند. انواع سیمان های دیگری هم در بازار وجود دارد که برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این سیمان ها سیمان پر آلومین می باشد. سیمان ضدآب، سیمان هوازی، سیمان حفاری و سیمان انبساطی از دیگر سیمان هایی هستند که در بازار می توانید برای اهداف صنعتی مختلف آن را تهیه کنید. برای خرید سیمان در تهران با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی

همانطور که دیدید دنیای ساخت و ساز بدون استفاده از انواع سیمان ناقص است. دفعه ی بعد که به یک بنای سیمانی برخورد کردید و یا بتن های یک برج بلند را در هنگام ساخت و ساز دیدید به این مقوله توجه داشته باشید که استفاده از این مصالح ارزشمند نیازمند مطالعه و صرف وقت بسیار برای شناخت انواع و اقسام آن است.

پست قبلی

انواع نمای ساختمان

پست بعدی

بررسی روند افزایش قیمت مصالح ساختمانی در ۱۰ سال اخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما مصالح ساختمانی با کیفیت و تضمینی را ارائه می دهیم

Call Now Button