گواهی پایان کار و مراحل دریافت آن

گواهی پایان کار

در حوزه ساختمان‌سازی، پس از اتمام پروژه و مراحل ساخت‌وساز، به منظور تأیید نهایی از شهرداری، گواهی پایان کار صادر میشه. این گواهی به عنوان آخرین مرحله از ساخت ساختمان در محدوده شهری مورد معرفی قرار می‌گیره که جزء مجوزهای الزامی برای ساختمان‌های شهری هست. در روند ساختمان سازی، گواهی‌های مختلفی باید صادر بشه تا به طور قانونی حق ساخت به مالک داده شده و مشکلی در راستای انجام پروژه ایجاد نشه. از این رو در ادامه قصد داریم با ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با چیستی گواهی پایان کار و اهمیت اون، مدارک و مراحل نتیجه‌گیری رو مورد بحث و بررسی قرار بدیم.

پایان کار چیست؟

پایان کار به عنوان یک مجوز، از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری صادر شده و گواهی برای اثبات عدم مشکل سکونت و تطابق ساختمان با مقررات فنی هست. در نتیجه به واسطه این گواهی می‌توان ثابت کرد که ساختمان ساخته شده بر اساس ضوابط و مقررات ملی ساختمانی بوده و تمامی مراحل قانونی را در طول ساخت طی کرده. همچنین برای خرید سیمان در تهران با ما تماس بگیرید.

دلایل اهمیت گواهی 

همونطور که گفته شد، در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی مانند ساخت ساختمان، گواهی‌های متنوعی باید صادر بشه تا اجازه فعالیت داده شده و مشکل سکونتی ایجاد نشه‌. در نتیجه علاوه بر اهمیت پروانه ساخت در ابتدای کار، نیاز هست پس از اتمام پروژه، گواهی پایان کار هم دریافت بشه؛ اما باید در نظر داشته باشین که این گواهی الزامی بوده و عدم برخورداری از اون می‌تونه مشکلاتی رو به وجود بیاره‌. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل اهمیت دریافت گواهی پایان کار مطرح شده:

  •  به منظور انجام انواع معاملات ملکی مانند فروش، رهن و یا اجاره، نیاز به برخورداری از گواهی پایان کار مطرح خواهد بود‌ در نتیجه اگر آپارتمانی فاقد گواهی مذکور باشه، مجاز به انجام معاملات ملکی نخواهد بود.
  •  با اخذ گواهی پایان کار، امکان صدور سند فراهم آورده میشه و صاحب ملک می‌تونه جهت دریافت سند اقدام کنه. در غیر این صورت صدور سند ممکن نیست. همچنین برای دریافت سند مجزا و تنظیم صورت مجلس تفکیکی هم نیاز به گواهی پایان کار مطرح خواهد بود.
  • خدمات شهری مانند آب، برق و گاز، به واحدهای مسکونی ارائه داده میشه که گواهی پایان کار داشته باشن.
  •  گواهی پایان کار می‌تونه به افزایش ارز ملک کمک کنه. باید در نظر داشت که این گواهی در برآورد هزینه‌های ساخت آپارتمان هم تاثیر گذار خواهد بود.

با در نظر داشتن این فاکتورها، می‌توان دریافت که برخورداری از پایان کار تا چه حد برای یک ساختمان اهمیت داره و می‌تونه امنیت سکونت در اون رو تضمین کنه.

مدارک گواهی پایان کار

مدارک لازم برای اخذ پایان کار

به منظور دریافت گواهی پایان کار، قبل از هر چیزی لازم هست که مدارک مورد نیاز رو آماده کنین. اینکار برای صرفه‌جویی در زمان می‌تونه اهمیت به مراتب بالایی داشته باشه. مواردی که در ادامه ذکر شده، مدارک لازم برای اخذ پایان کار رو تشکیل میدن:

  •  اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک ساختمان
  •  اصل و کپی سند ملک
  •  اصل و کپی پروانه ساخت پروژه
  •  اصل و کپی از رسید پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن
  •  اصل و کپی رسید پرداخت عوارض نوسازی سالیانه
  •  تاییدیه‌های نصب آسانسور
  •  نقشه معماری با مهر شهرداری و CD اطلاعات
  •  فرم ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه
  •  کارت سبز

مراحل دریافت گواهی پایان کار

با در نظر داشتن این موضوع که مجوز پایان کار گواهی هست که رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان در تمام مراحل ساخت‌وساز رو ثابت می‌کنه، می‌توان دریافت که این مجوز نشان دهنده استحکام و ایمنی ساختمان بوده و به عنوان یک فرآیند قانونی، نیاز به پیمودن مراحل مختلفی داره. این مراحل به ترتیب شامل مواردی میشه که در ادامه مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده:

۱. تکمیل فرم درخواست پایان کار و تشکیل پرونده

پس از اینکه به طور کامل مراحل مربوط به ساخت‌وساز ساختمان به پایان رسید، لازم هست اولین قدم برای دریافت گواهی رو برداشته و فرم درخواست پایان کار رو جهت تشکيل پرونده تکمیل کنین. توجه داشته باشین که رعایت دقیق ضوابط و مقررات ملی ساختمان، پروانه ساختمانی و کنترل نهایی نقشه‌ها و تأسیسات ساختمان توسط یک مهندس ناظر مورد تایید صلاحیت، قبل از تکمیل فرم درخواست ضروری هست. در راستای تشکیل پرونده، باید به شهرداری مراجعه نمود و با توجه به نوع پروژه، فرم درخواست رو پر کرد. در نظر داشته باشید که در کنار تکمیل فرم باید مدارکی که پیش‌تر گفته شد رو هم ارائه بدین.

مراحل دریافت گواهی پایان کار

۲. بازدید از محل توسط کارشناسان شهرداری

پس از تکمیل فرم درخواست پایان کار و تشکیل پرونده، کارشناسان شهرداری جهت اطمینان از انطباق مدارک با نقشه‌های مصوب و ضوابط و مقررات ملی ساختمان، از آپارتمان‌ بازدید می‌کنن. استحکام بنا، تاسیسات برقی و مکانیکی، عایق بندی، نورپردازی و مواردی از این دست، در میان فاکتورهای مورد بررسی در این بازدید قرار می‌گیرن. در نتیجه اگه تخلفی صورت گرفته باشه، تعیین میشه و برای برطرف کردن اون باید اقدام کرد. در صورتی که مالک خلافی رو برطرف نکنه، باید جریمه پرداخت کنه.

۳. تکمیل و امضای برگ گواهی 

در نهایت پس از تشکیل پرونده و بازدید، در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشه و تخلف‌های تعیین شده در مهلت داده شده برطرف بشه، برگ گواهی پایان کار در بخش پروانه ساختمان شهرداری تکمیل میشه و در نهایت با امضای معاون، شهردار، محاسب و پیش نویس گیرنده، جواز پایان کار صادر شده و در اختیار مالک قرار می‌گیره.

توجه داشته باشین که مهلت اخذ گواهی پایان کار، دو سال پس از تاریخ صدور پروانه ساختمانی هست. در نتیجه مالک موظف به اتمام مراحل ساخت‌وساز ساختمان، ظرف مدت دو سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی خواهد بود تا جهت اخذ گواهی اقدام کنه. در غیر این صورت اگر برای دریافت گواهی دیر اقدام بشه، به ازای هر ماه تأخیر معادل ۵% ارزش روز جریمه تعریف میشه. همچنین این تاخیر به طور ماهانه ۱۰% به عوارض صدور گواهی اضافه می‌کنه.

در حالت کلی با توجه به اهمیت این گواهی در انجام معاملات ملکی، ما در مجموعه بازرگانی ایران پخش، به شما کمک می‌کنیم تا مشکلات رو در عرصه انجام پروژه‌های ساختمانی برطرف کرده و شرایط بهتری برای دریافت گواهی مورد بحث داشته باشین.

پست قبلی

نازک کاری چیست؟

پست بعدی

دیوار پیش ساخته و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما مصالح ساختمانی با کیفیت و تضمینی را ارائه می دهیم

Call Now Button