میلگرد و انواع آن

میلگرد

میلگرد مقطع فولادی است که جهت استحکام سازه های بتنی در ساختمان سازی به کار می رود. این مقطع بر اساس جنس، نوع، کاربرد، ظاهر و… به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود.مقاطع فولادی تا زمانی که در سازه به کار گرفته نشده اند میلگرد نام دارند. اما زمانی که در بخش های مختلف ساختمان استفاده شدند به آنها آرماتور می گویند.

میلگرد چیست؟

میلگرد مقطع استوانه ای توپر است که از جنس فولاد ساخته می شود. این مقاطع یکی از پرکاربردترین مصالحی هستند که در ساختمان سازی به کار گرفته می شوند. با استفاده از آنها مقاومت کششی سازه بتنی افزایش پیدا می کند. سازه های بتنی زیادی با این روش ساخته می شوند. سدهای عظیم، پل های بزرگ، برج های بلند و… با کمک آرماتور بندی استاندارد و اصولی بنا می شوند.

آرماتور تنوع زیادی دارد. بر اساس استاندارد ملی ایران ISIRI طول و قطر مقاطع و میزان مقاومت کششی آنها بر اساس مشخصات فنی تعیین می شود.‌ در حال حاضر آرماتور بندی بخش مهمی از پروژه ساختمان سازی است. قواعد مخصوص به خود را دارد و مهندسین و افراد فنی با در نظر گرفتن توپوگرافی منطقه، شرایط دمایی و‌ محیطی، میزان بار ساختمان نحوه اجرای آرماتور بندی را مشخص می کنند. بازرگانی ایران پخش در ادامه به بررسی کامل این مطلب میپردازد.

تقسیم بندی مقاطع فولادی بر اساس ظاهر

میلگرد بر اساس شکل ظاهری به ساده و آجدار تقسیم می شود. نوع ساده این مقاطع بدون شیار هستند. زمانی که نیاز به چسبندگی زیاد بین بتن ‌و مقاطع نباشد از نوع ساده استفاده می شود. این مقاطع انعطاف پذیری زیادی دارند و تغییر شکل آنها آسان تر می باشد.

انواع میلگرد

میلگرد آجدار نیز انواع مختلفی دارد. بر روی این مقاطع شیارهایی وجود دارد که باعث می شود چسبندگی بتن و مقطع افزایش پیدا کند. به این ترتیب مقاومت بتن در برابر نیروی کششی بیشتر خواهد شد. مقاومت بالاتر باعث ایمنی بیشتر ساختمان در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله می شود. انتخاب نوع مقاطع با توجه به استانداردهای لازم و نظر کارشناس می باشد.

در بین انواع مقاطع مقطع آجدار مارپیچ بسیار پرکاربرد است و مقاومت متوسطی دارد. مقاطع آجدار جناقی از مقطع مارپیچ شیارهای بیشتری دارد و مقاومت آن نیز بالاتر است. اما مقاطع آجدار مرکب ترکیبی از مارپیچ و جناقی هستند و یکی از مقاوم ترین مقاطع در برابر نیروی کششی می باشند. برای ساختمان های بزرگ و سازه های عظیم این نوع مقاطع مصرف بیشتری دارند. سازه بتن با این مصالح مسلح می شود و استحکام پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: انواع شیشه و کاربرد آن

انواع مختلف میلگرد بر اساس جنس

میلگرد مقطع فولادی است که از ترکیب کربن و فولاد ساخته می شود. هر چقدر میزان کربن بیشتر باشد سختی این مقطع بیشتر خواهد بود. با افزایش سختی انعطاف پذیری آن کاهش می یابد و استفاده از آن در برخی قسمت های سازه بتن امکان پذیر نیست. این مقطع در برابر حریق مقاوم است، وزن سبکی دارد و اجرای آن آسان است. همچنین برای خرید دیوار گچی در تهران و سایر مصالح ساختمانی میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نوع دیگری از مقاطع هستند که با ترکیب آلیاژ های مختلف ساخته می شوند. به این ترتیب خواص مکانیکی مقاطع بالا می رود و در برابر خوردگی مقاوم می شوند. چنین مقاطعی برای مناطق مرطوب و محل هایی که با مواد شیمیایی در تماس هستند مناسب می باشند. این نوع مقاطع بر اساس جنس دسته بندی های متفاوتی دارند. از جمله می توان از مقاطع کروم دار، نیکل دار، منگنز دار، تنگستن دار، مولیبدن دار نام برد.

میلگرد از جنس های دیگری نیز ساخته می شود. مقاطع گالوانیزه دارای پوشش فلز روی هستند. طول عمر آنها بالاست و در برابر مواد خورنده مقاومت نشان می دهند. نوع دیگر اپوکسی است که آرماتورهایی آجدار به رنگ سبز و مقاومت بالا در برابر خورندگی هستند. فایبرگلاس جنس دیگری است که از ترکیب شیشه و رزین ساخته می شود. این مقطع برای سازه های دریایی مناسب می باشد و اکسیداسیون و خوردگی به آن راهی ندارد.

آرماتور

میلگرد استیل یکی از پرکاربردترین مصالح در ساختمان سازی است. در دو نوع استیل کربن و استیل ضد زنگ به بازار عرضه می شود. در صنایع نفت و گاز به خوبی می توان این مقطع را به کار گرفت. نوع دیگر مقطع کامپوزیتی است که در اتصالات راه آهن مورد استفاده قرار می گیرد. این مقطع غیر فلزی است و وزن سبکی دارد، در برابر خوردگی و سایش مقاوم می باشد.

همچنین بخوانید: ۰ تا ۱۰۰ در و پنجره‌های یو پی وی سی

کاربرد انواع آرماتور

میلگرد هنگامی که در سازه بتنی مورد استفاده قرار می گیرد آرماتور خوانده می شود. آرماتور بندی به صورت اصولی و با توجه به محیط پروژه، آب و هوا، شرایط زمین، بار ساختمان و…. اجرا می شود. هر یک از مقاطع فولادی در بخش ویژه ای قرار می گیرند.

میلگرد خرک برای اجرای فونداسیون به کار گرفته می شود. برای آنکه بین مش پایین و مش بالا فاصله لازم ایجاد شود این نوع مقطع استفاده خواهد شد. راستا نوع دیگری است که روی سازه بتنی به صورت طولی اجرا می شود. به این ترتیب سازه بتنی و فلزی را به هم وصل می کند و از سازه حمایت خواهد کرد.

میلگرد سنجاقی دو طرف آن خم است و شبیه سنجاق می باشد. قطر این مقطع نسبت به سایر مقاطع کمتر است و کمک می کند که ستون ها به خوبی بار ساختمان را تحمل کنند. خاموت موجب اتصال ستون و تیر می شود. این مقطع از ترک خوردگی بتن جلوگیری می کند و مانع از آن می شود که هنگام وقوع زلزله ستون ها تغییر شکل دهند.

نوع دیگری از مقاطع رکابی است. جنس آن از فولاد است و دو سر آن خم می‌ شود و شکل قلاب را به وجود می آورد. همه این مقاطع به طور مستقیم در ایجاد سازه دخالت ندارد. به طور مثال مقطع رکابی غیر مستقیم در سازه بکار می رود و به استحکام بیشتر کمک می کند. ادکا نوع دیگری است که قسمت نشیمن تیرچه با آن پر می شود. به این ترتیب تیرچه و سقف به هم متصل می گردد. وجود ادکا از سازه هنگام زلزله محافظت می کند.

مقاطع مختلف کاربردهای گوناگونی دارند. مقاطع با توجه به شکل و اندازه در بخش های مختلف سازه به کار گرفته می شوند. جنس و نوع مقاطع نیز بسیار اهمیت خواهد داشت و از سازه در برابر حوادث طبیعی پشتیبانی می کند.

پست قبلی

۰ تا ۱۰۰ در و پنجره‌های یو پی وی سی

پست بعدی

تعداد طبقات مجاز در ساختمان سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما مصالح ساختمانی با کیفیت و تضمینی را ارائه می دهیم

Call Now Button