تعداد طبقات مجاز در ساختمان سازی

طبقات مجاز

معمولا یکی از سوالات رایج در ساختمان سازی این است که چرا طبقات ساختمان نباید از حد طبقات مجاز بیشتر باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت: همان طور که می دانیم در سال های اخیر قیمت زمین و به طور کلی قیمت مسکن در ایران به شکل عجیبی افزایش یافته است. از همین رو، همه ی سازندگان به دنبال این هستند که بتوانند بر تعداد طبقات ساختمان خود بیفزایند. چرا که این کار منجر به سود بیشتر آن ها می شود. اما می دانیم که در این حوزه همواره محدودیت هایی وجود داشته است. این محدودیت ها از طرف شهرداری ها در هر منطقه اعمال می شود.

در واقع، شهرداری به عنوان یک نهاد، وظیفه ی مدیریت شهری را بر عهده دارد. از همین رو، برای احداث ساختمان ها در هر منطقه سیاست هایی را از جمله سیاست تعداد طبقات مجاز در نظر می گیرد. این سیاست ها باعث هماهنگی ساخت و ساز در هر منطقه شده و ظاهری زیبا و منظم را در شهر ها به وجود می آورد. علاوه بر این، باید ایمنی ساختمان ها را نیز به عنوان یک موضوع مهم در نظر گرفت. در این موضوع تعداد طبقات می تواند به طور مستقیم تاثیرگذار باشد.

یکی دیگر از نکاتی که باعث شده است شهرداری ها در تعیین طبقات مجاز ساختمان ها حساسیت به خرج دهند، امکان عبور و مرور خودرو های امدادی می باشد. در واقع، باید این نکته نیز در نظر گرفته شود که اگر حادثه ای مانند زلزله در یک منطقه رخ داد آیا خودرو های امدادی امکان عبور و مرور و ارائه خدمات را خواهند داشت؟ البته موارد دیگری مانند طول عمر ساختمان، تحمل فشار و بار، ایمنی در شرایط مختلف مانند آتش سوزی و … هم مواردی هستند که در نظر گرفته می شوند. بنابراین باید به تمام این موارد توجه داشت. شما میتوانید برای تهیه انواع مصالح ساختمانی و خرید پودر سنگ در تهران با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تعداد طبقات مجاز

عوامل تاثیرگذار بر تعداد طبقات مجاز در ساختمان سازی

حال ممکن است این سوال به وجود بیاید که چه عواملی می تواند تعداد طبقات مجاز را تعیین کند؟ یکی از مهم ترین عواملی که می تواند در تعیین تعداد طبقات تاثیرگذار باشد، درصد ساخت زمین می باشد. درصد ساخت زمین در شهر های مختلف، متفاوت می باشد و میزان آن از طرف شهرداری ها اعلام می شود. برای تعیین درصد ساخت زمین از ضریب سطح اشتغال استفاده می کنند. ضریب سطح اشتغال در بیشتر شهر های ایران ۶۰ درصد از مساحت زمین می باشد.

از دیگر عوامل موثر در تعیین تعداد طبقات مجاز می توان به عرض گذر، تراکم ساختمانی، منطقه بندی شهری، فاصله از معابر شهری، منظره و چشم انداز، نوع کاربرد ساختمان (اعم از مسکونی، تجاری یا اداری)، ابعاد زمین، وضعیت توپوگرافی زمین، وجود ابنیه تاریخی یا فرهنگی در نزدیکی زمین و تاثیر بر حقوق مجاورین اشاره کرد. هر کدام از این موارد با توجه به منطقه مورد نظر و شرایط زمین در نظر گرفته می شود. از همین رو، از منطقه ای به منطقه دیگر می تواند متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید: میلگرد و انواع آن

قوانین و قواعد و نحوه محاسبه

برای تعیین تعداد طبقات مجاز قوانین و قواعدی وجود دارد که با استفاده از آن ها به راحتی می توان تعداد طبقات را مشخص نمود. اما نکته ی حائز اهمیت این است که این قواعد در همه جا یکسان نبوده و با توجه به موقعیت زمین متفاوت می باشد. از همین رو، ما در ادامه برای توضیح بهتر و آشنایی شما به تقسیم بندی این موارد خواهیم پرداخت.

  • محاسبه تعداد طبقات در کوچه های کم عرض: با توجه به عواملی که پیش از این ذکر کردیم، در تعیین طبقات ساختمان برای کوچه هایی که عرض آن ها کمتر از ۶ متر باشد، ۲ طبقه در نظر گرفته شده است. البته این ساختمان ها اجازه ساخت زیرزمین را هم دارند. برای کوچه های کم عرضی که عرض آن ها ۸ تا ۱۰ متر باشد، ساخت ساختمان با ۴ طبقه و یک زیرزمین بلامانع است.
  • محاسبه تعداد طبقات در خیابان ها: با توجه به این که عرض خیابان ها متفاوت است، طبقات مجاز در ساختمان سازی هم با توجه به هر خیابان متفاوت می باشد. در خیابان هایی که عرض آن ها ۱۰ تا ۱۲ متر باشد، ساخت ۵ طبقه و یک زیرزمین بلامانع می باشد. اما در خیابان هایی که عرض آن ها بیشتر از ۱۲ متر باشد، مجوز ساخت ۶ طبقه از طرف شهرداری صادر می شود.

قوانین طبقات مجاز

  • محاسبه تعداد طبقات در روستا ها: با توجه به این که تعداد ساختمان هایی با تعداد طبقات بالا در روستا کمتر به چشم می خورد، معمولا در مناطق روستایی مشکلی از این جهت برای تعیین طبقات ساختمان وجود ندارد. اما با این حال به این گونه نیست که مقرراتی برای آن در نظر گرفته نشده باشد. تنوع در قوانین طبقات مجاز در روستا ها به دلیل موقعیت های جغرافیایی گسترده است. از همین رو، لازم است به دهیاری هر روستا مراجعه شده و طبق قوانین و مقررات همان منطقه جغرافیایی عمل کرد.

همچنین بخوانید: ۰ تا ۱۰۰ در و پنجره‌های یو پی وی سی

ساخت طبقه اضافی علاوه بر طبقات مجاز چگونه اتفاق می افتد؟

در بحث تعیین تعداد طبقات مجاز همواره یکی از موضوعات بحث برانگیز موضوع ساخت طبقه اضافی یا همان طبقه تشویقی می باشد. این طبقه در اصطلاح علمی با نام اضافه اشکوب شناخته می شود. در واقع، یکی از شرایطی است که سازندگان با استفاده از آن می توانند یک طبقه به تعداد طبقات ساختمان خود بیفزایند. به عبارت دیگر، سازنده با استفاده از آن مجوزی برای اضافه کردن یک طبقه دیگر بر روی طبقات قبلی از شهرداری دریافت می نماید.

شهرداری ها با توجه به اختیارات قانونی که در استفاده از بند ها و تبصره های قانونی دارند، می توانند در برخی موارد این مجوز را برای سازندگان صادر کنند. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که دریافت این مجوز یک فرآیند بسیار پیچیده می باشد. معمولا شهرداری ها در تمام مناطق حساسیت بالایی روی این موضوع دارند. در واقع، بهتر است این گونه بگوییم که دریافت مجوز های قانونی در رابطه با افزایش تعداد طبقات ساختمان دارای پیچ و خم های فراوانی است. بنابراین، اگر به دنبال دریافت این مجور برای افزایش طبقات مجاز هستید، باید از دالان های اداری فراوانی عبور کنید. همچنین میتوانید برای خرید هرگونه مصالح ساختمانی با کارشناسان بازرگانی ایران پخش تماس حاصل فرمایید.

پست قبلی

میلگرد و انواع آن

پست بعدی

سود ساخت و ساز چند درصد است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما مصالح ساختمانی با کیفیت و تضمینی را ارائه می دهیم

Call Now Button