بررسی روند افزایش قیمت مصالح ساختمانی در ۱۰ سال اخیر

قیمت مصالح ساختمانی

احتمالا همه ما بارها و در مکان‌های مختلف با مصالح ساختمانی مواجه می‌شویم؛ چه به‌طور مستقیم در ساختمان‌های در دست ساخت، چه در صحبت‌های پیرامون مسکن و غیره. مصالح ساختمانی جزو موادی محسوب می‌شود که در صنایع مختلف و در امر ساخت قطعات مختلف، احداث ساختمان‌ها و سازه‌های متعدد مورداستفاده قرار می‌گیرند و به دسته‌های مختلفی از قبیل مصالح ساختمانی طبیعی مانند سنگ‌های طبیعی یا مصالح ساختمانی غیرطبیعی مانند بتن و فولاد که در اثر فرآوری توسط انسان تولید می‌شود، تقسیم‌بندی می‌شود. یکی از مهم‌ترین صنایعی که مصالح ساختمانی به‌کرات در آن مورداستفاده قرار می‌گیرد و اسم آن‌ها نیز برگرفته از آن صنعت است امر ساخت‌وساز است؛ ازجمله ساخت‌وسازهای ساختمان‌های متعدد.

بحث قیمت در مصالح ساختمانی

قیمت در مصالح ساختمانی، جزو بحث برانگیزترین مباحث بوده و طبیعتاً تحت تأثیر عوامل متعددی می‌تواند قرار بگیرد که از این دسته می‌توان به نوع مصالح اشاره داشت؛ به‌عنوان‌مثال با توجه به نوع و کیفیت مصالح ساختمانی، در قیمت آن‌ها نیز تفاوت‌ وجود دارد؛ اما آنچه در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم، عوامل مؤثر در قیمت مصالح ساختمانی به‌لحاظ روند افزایش قیمت آن‌ها در سال‌های اخیر، به‌خصوص ۱۰ سال اخیر بوده است. برای خرید انواع مصالح ساختمانی با شماره های درج شده در سایت بازرگانی ایران پخش تماس بگیرید.

تورم نقطه‌به‌نقطه طی یک دهه گذشته در مصالح ساختمانی

تورم نقطه‌به‌نقطه، مفهومی در اقتصاد بوده و برای بیان افزایش پیوسته قیمت‌ها در طول زمان استفاده می‌شود که به دلایل متعددی این افزایش میت.اند صورت بگیرد. این مفهوم را به‌عنوان تغییر درصد یا تغییر عدد شاخص قیمت در نظر می‌گیریم که با تغییرات قیمت ماه مشابه در سال قبل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ یعنی قیمت مجموعه‌ای از موارد مانند کالاها، خدمات یا در این مقاله نهاده‌ها و مصالح ساختمانی را در مقاطع زمانی مختلف باهم مقایسه می‌کنیم و شاخص بهای آن‌ها در هرماه نسبت به ماه مشابه در سال قبل بررسی می‌شود.

همان‌گونه که شاهد بوده‌ایم و منابعی ازجمله «اکو ایران» در سال جاری، گزارش داده‌اند، در طی سال‌های گذشته، چالش‌های مربوط به مسکن یکی از اصلی‌ترین وجدی‌ترین چالش‌هایی بوده که خانواده‌ها با آن مواجه بوده‌اند و یکی از عمده‌ترین عوامل تأثیرگذاری در افزایش قیمت مسکن، بحث مصالح ساختمانی بوده است. برای خرید پودر سنگ در تهران با کاشناسان ایران پخش تماس حاصل فرمایید.

تورم قیمت مصالح ساختمانی

بیشتر بدانید: انواع سیمان و کاربرد آن ها

اگر بخواهیم این روال را در طول حدود «یک دهه گذشته» و در «بازار مسکن تهران»، به‌عنوان الگویی برای بازار مسکن در سایر استان‌ها، مورد بررسی قرار بدهیم، می‌توان گفت: مطابق با داده‌های مرکز آمار ایران، قیمت نهاده‌های ساختمانی، یعنی تمامی محصولات و انواع خدماتی که در پروسه ساخت‌وساز ساختمان‌ها استفاده می‌شود، در طول یک دهه و حتی ۱۱ سال گذشته، تنها در یک سال، آن‌هم در تابستان و پاییز سال ۹۴ در تهران نسبت به مدت مشابه در سال قبل‌تر، یعنی سال ۹۳ کاهش‌یافته بود و در باقی موارد و سایر فصل‌ها، این قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه آن‌ها در سال قبل روندی افزایشی داشته است؛ به‌بیان‌دیگر روند بررسی قیمت نهاده‌های ساختمانی در تهران در طول ۱۱ سال گذشته، به‌جز تنها در دو فصل، در باقی ایام روال صعودی داشته و تورم نقطه‌به‌نقطه مصالح ساختمانی مثبت گزارش شده است.

علاوه بر تورم نقطه‌به‌نقطه مثبت، روال و روند افزایش آن در این مدت با نوساناتی همراه بوده است؛ به‌عنوان‌مثال در برخی زمان‌ها، مانند بهار سال ۱۴۰۰ یا بهار سال ۹۸ یا پاییز ۹۹، این افزایش دارای جهش بوده و در برخی دیگر از فصل‌ها، امثال پاییز ۱۴۰۰ دارای افت قابل‌توجهی بوده است.

نکته‌ مهمی که لازم است موردتوجه قرار گیرد این است که زمانی که صحبت از افت تورم می‌شود یا می‌گوییم تورم در فلان فصل‌ها کاهش‌یافته است، به معنای کاهش قیمت‌ها نیست؛ بلکه نشان‌دهنده این موضوع است که از میزان افزایش سرعت قیمت‌ها کاسته شده است و کاهش میزان قیمت‌ها در ادامه کاهش از سرعت افزایش قیمت‌ها می‌تواند ایجاد شود.

شکسته شدن رکورد ۶ ساله تورم نقطه‌ای نهاده‌های ساختمانی

یکی از گزارش‌های منتشرشده از مرکز آمار نشان‌دهنده این موضوع است که در زمستان ۱۴۰۲ تورم نقطه‌به‌نقطه در نهاده‌های ساختمانی در شهر تهران کاهش را تجربه کرده و به کمتر از ۲۵ درصد رسیده و می‌توان گفت کمترین میزان نرخ در طول ۶ سال گذشته، یعنی از زمستان سال ۱۳۹۶ تا زمستان ۱۴۰۲ بوده است.

پیک‌‌های شدید در روند قیمت در مصالح ساختمانی در دهه ۹۰

اگر بخواهیم روال نوسان قیمت مصالح ساختمانی را در طول دهه نود، یعنی از ابتدای این دهه تا انتهای آن بررسی بکنیم، متوجه چند پیک در این روال تورم خواهیم شد که نخستین آن‌ها مربوط به پاییز سال ۱۳۹۱ است که تورم نقطه‌به‌نقطه ۴۷.۵ درصدی را نشان می‌دهد. این نرخ تورم بالا، به معنای آن است که قیمت مواد اولیه لازم در احداث مسکن‌، نسبت به همین فصل در سال قبل ۴۷.۵ درصد افزایش‌یافته است که ازجمله علل و عوامل دخیل در آن را می‌توان به شروع تحریم‌های هسته‌ای و جهش در نرخ ارز مرتبط دانست.

نکته جالب‌توجه این است که در طول بازه زمانی ده‌ساله که در اینجا موردبررسی قرار می‌گیرد، تنها در دو فصل، یعنی در تابستان و پاییز سال ۱۳۹۴، مصالح ساختمانی با کاهش قیمت نسبت به مدت مشابه در سال قبل مواجه بودند و تورم نقطه‌به‌نقطه‌ای منفی را تجربه کردند که می‌توان علت این امر را نیز در توافق برجام و چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای که ایجادشده بود دانست که باعث ایجاد این روال نسبی در این بعد شد.برای خرید دیوار گچی در تهران تماس گیرید.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی

عدم ثبات در افت نرخ مصالح ساختمانی در ۱۰ سال گذشته

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد، در طول ۱۰ سال گذشته و تنها در دو فصل، یعنی در تابستان و پاییز سال ۱۳۹۴ با افت قیمت مصالح ساختمانی نسبت به مدت مشابه در سال قبل مواجه بودیم و ارزان‌تر شدن قیمت مصالح در این دوران تجربه شد؛ ولی متأسفانه این نرخ‌های منفی ثبات نداشت.

در سال بعد، یعنی سال ۱۳۹۵، مجدداً شاهد تورم نقطه‌ای مثبت در نهاده‌های ساختمانی شدیم و البته این میزان کمتر از ۱۸درصد باقی ماند؛ تا اینکه در سال ۱۳۹۷، به دلیل مباحث سیاسی صورت‌گرفته در رابطه با توافق‌هسته‌ای، مصالح ساختمانی تورم شدیدتری را تجربه کرده و در سال ۱۳۹۸ و در بهار آن سال به سقف ۶۲ درصد رسید که البته در آن باقی نماند و در فصل بعدی، یعنی تابستان سال ۱۳۹۸ در تهران، تورم نقطه‌ای مصالح ساختمانی به کمتر از ۳۰ درصد رسید اما باز هم دوام و ثبات چندانی نداشت.

شوک مجدد در افزایش قیمت مصالح ساختمانی در اواخر دهه نود

پس از کاهش تورم نقطه‌ای مصالح ساختمانی در تهران به کمتر از ۳۰ درصد در تابستان سال ۱۳۹۸، متأسفانه این کاهش تورم پایداری و ثباتی را تجربه نکرده و در اثر جهش در نرخ ارز در سال ۱۳۹۹، مجدداً وارد مسیر صعودی شد؛ این بار صعودی بسیار شدیدتر در حدی که تورم نقطه‌ای در مصالح ساختمانی از میزان ۳۲ در بهار سال ۱۳۹۹ به ۱۰۱ درصد در پاییز همان سال، یعنی پاییز سال ۱۳۹۹ رسید که می‌توان دلیل آن را جهش بالا در نرخ ارز و جهش در قیمت میلگرد و آهن دانست.

همچنین ببینید: انواع نمای ساختمان

امید به ثبات با طی روندی نزولی در مصالح ساختمانی در صده جدید و بعد از ۱۴۰۰

می‌توان گفت بعد از سال ۱۴۰۰، تورم نقطه‌ای در مصالح ساختمانی، کمتر از ۶۰ درصد بوده است. طبق داده‌های مرکز آمار، تورم نقطه‌به‌نقطه در مصالح ساختمانی در زمستان سال گذشته به میزان ۲۳.۸ درصد رسیده است و می‌توان گفت این نرخ تورم در طول ۶ سال گذشته، یعنی از زمستان سال ۱۳۹۶ تا زمستان سال ۱۴۰، بی‌سابقه بوده است؛ هرچند در برخی فصل‌ها و برخی سال‌ها که ازجمله آن‌ها می‌توان به تابستان سال ۱۴۰۱ اشاره داشت، نرخ‌های تورم کمتری، به‌عنوان‌مثال کمتر از ۳۰ درصد نیز تجربه‌شده است، اما بازهم به میزان ۲۳.۸ درصد نرسیده است. در مجموع این روال می‌تواند نویددهنده این مسئله باشد که باتوجه به‌اینکه از سیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در کلان‌شهر تهران در انتهای سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال قبل‌تر کاسته شده است، امید است در قیمت بازار مسکن نیز ثبات به وجود آید.

پست قبلی

انواع سیمان و کاربرد آن ها

پست بعدی

مراحل دریافت جواز ساخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما مصالح ساختمانی با کیفیت و تضمینی را ارائه می دهیم

Call Now Button