انواع بتن و کاربرد آن‌ها

انواع بتن

بتن نوعی مصالح ساختمانی است که از سیمان، آب و سنگدانه‌های درشت تشکیل شده است. هنگامی‌که با هم مخلوط می‌شوند، به مرور زمان سفت شده و مصالح ساختمانی را تشکیل می‌دهند. میزان آب و سیمان مورد استفاده ویژگی‌های بتن را تعیین می‌کند.

درجه‌های مقاومت معمولی، استاندارد و بالا وجود دارد که نشان می‌دهد بتن چقدر قوی است و چگونه می‌توان از آن در ساخت و ساز استفاده کرد. راهنمای ما می‌تواند به شما در تصمیم گیری بر اساس نیاز پروژه برای انواع بتن و کاربردهای آنها کمک کند. در ادامه می‌توانید اطلاعات دقیق در مورد انواع بتن‌های خاص را بیابید.

 ۱. بتن با مقاومت معمولی

این بتن با استفاده از نسبت ۱:۲:۴ تمام اجزای اصلی (بتن، ماسه و سنگدانه) را ترکیب می‌کند. برای تولید بتن با مقاومت معمولی می‌توانید از این روش استفاده کنید. سفت شدن حدود ۳۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد اما این بستگی به شرایط آب و هوایی در محل بتن و خواص سیمان دارد. به طور معمول می‌توانید از آن برای پیاده روها یا ساختمان‌هایی که نیازی به مقاومت کششی بالا ندارند استفاده کنید. برای بسیاری از سازه‌های دیگر خیلی خوب نیست زیرا در برابر تنش‌های ناشی از بار باد یا لرزش مقاومت نمی‌کند.

۲. بتن مسلح

این شکل از بتن به طور گسترده در صنعت و ساخت و ساز مدرن استفاده می‌شود. استحکام بتن مسلح با قرار دادن سیم، میله‌های فولادی یا کابل در بتن قبل از سفت شدن بتن افزایش می‌یابد. نام آشناتر برای این اقلام میلگرد است. این تقویت کننده‌ها در برابر نیروهای کششی مقاومت می‌کنند در حالی که خود بتن در برابر نیروهای فشاری مقاومت می‌کند.

در ادامه بین آنها پیوند محکمی ‌ایجاد می‌کنند و در نتیجه دو ماده در برابر نیروهای مختلف وارد شده مقاومت می‌کنند. در اصل آنها به یک عنصر ساختاری واحد تبدیل می‌شوند. این نوع بتن مسلح که در قرن نوزدهم اختراع شد، صنعت ساختمان را به طور قابل توجهی تغییر داد. ساختمان‌ها، پل‌ها و جاده‌هایی که از آن زمان تاکنون ساخته شده اند بر اساس انواع بتن مسلح هستند.

کاربرد انواع بتن

۳. بتن پیش تنیده

در بسیاری از پروژه‌های بزرگ بتنی می‌توانید از بتن پیش تنیده استفاده کنید. بتن پیش تنیده با استفاده از تکنیک خاصی ایجاد می‌شود. مانند بتن مسلح، شامل میله یا میلگرد است. اما شما این میله‌ها یا میلگردها را قبل از استفاده واقعی از بتن می‌کشید این میله‌ها در دو انتهای واحد ساختاری که در آن استفاده می‌شوند قرار می‌گیرند. هنگامی‌که بتن سفت می‌شود، این واحد تحت فشار قرار می‌گیرد. این فرآیند قسمت پایینی واحد را در برابر نیروهای کششی قوی تر می‌کند اما به تجهیزات سنگین و نیروی کار ماهر نیاز دارد. به طور معمول بتن پیش تنیده در محل ایجاد و مونتاژ می‌شوند. بتن پیش تنیده برای ساخت پل‌ها، سازه‌های سنگین یا سقف‌های بلند استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: جان پناه و هرآنچه باید درباره آن بدانید!

۴. پیش ساخته

این بتن در کارخانه مطابق با مشخصات دقیق ساخته و ریخته می‌شود. سپس بتن پیش ساخته به محل منتقل و مونتاژ می‌شوند. بتن پیش ساخته برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  •  بلوک‌های بتنی
  •  دیوارهای پیش ساخته
  •  ساختمان‌های پیش ساخته
  •  واحدهای پله ای

مزیت استفاده از بتن پیش ساخته، نصب سریع آن است. از آنجایی که بتن‌ها در یک کارخانه تولید می‌شوند، کیفیت بسیار بالایی دارند.برای خرید سیمان در تهران با ما در تماس باشید.

 ۵. بتن سبک

بتن سبک از انواع بتن است که چگالی آن کمتر از ۱۹۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب باشد. شما می‌توانید این بتن سبک را با استفاده از سنگدانه‌های سبک تولید کنید. سنگدانه‌ها اجزایی هستند که چگالی سبک بتن را افزایش می‌دهند. این سنگدانه‌های سبک شامل مواد طبیعی مانند اسکوریا یا پوکه، مواد مصنوعی مانند خاک رس و شیل منبسط شده یا مواد فرآوری شده مانند ورمیکولیت و پرلیت است. کاربردهای رایج بتن سبک شامل ایجاد پل‌های طولانی و سنگ‌های ساختمانی است. همچنین می‌توانید از آن برای محافظت از سازه‌های فولادی استفاده کنید.

انواع بتن ها

 ۶. بتن با چگالی بالا

بتن با چگالی بالا هدف بسیار خاصی داشته و اغلب در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌شود. سنگدانه‌های سنگین مورد استفاده در ایجاد بتن با چگالی بالا به مقاومت سازه در برابر تشعشع کمک می‌کند. معمولا در تولید این نوع بتن از سنگ‌های خرد شده استفاده می‌شود. باریت ماده‌ای بی رنگ یا سفید متشکل از سولفات باریم، که جزء اصلی باریم است رایج ترین سنگ خرد شده است.

۷. آماده

بتن آماده از انواع بتن است که در یک کارگاه آماده شده و شسته می‌شود. شما می‌توانید این بتن را در حالی که با کامیون‌های سیمان به محل منتقل می‌شود مخلوط کنید. هنگامی‌که کامیون‌ها به محل کار می‌رسند، می‌توانید بلافاصله از سیمان استفاده کنید زیرا نیازی به پرداخت بیشتر نیست. بتن آماده بتن خاصی است که با توجه به مشخصات آن با دقت بالا مخلوط می‌شود.

ساخت بتن آماده نیاز به یک مکان تولید مرکزی دارد. این مکان‌ها باید در فاصله قابل تنظیمی ‌از محل کار قرار گیرند. اگر رسیدن بتن به محل کار خیلی طول بکشد فایده‌ای نخواهد داشت. در بیشتر موارد، محل کار دور از کارخانه آماده سازی است. می‌توانید از کندکننده‌ها برای به تاخیر انداختن زمان گیرش بتن استفاده کرده و می‌توانید از بتن آماده برای ساختمان‌ها، جاده‌ها، دیوارها و موارد دیگر استفاده کنید.

به خواندن ادامه دهید: دیوار پیش ساخته و انواع آن

 ۸.حجمی

‌این بتن به عنوان جایگزینی برای بتن آماده برای حل مشکل فواصل طولانی بین کارخانه بتن و محل‌های کار ایجاد شده است. به کامیون‌های خاصی نیاز دارد که به عنوان میکسرهای بتن ‌شناخته می‌شوند. آنها مواد بتنی و آب را برای مخلوط کردن در محل کار حمل می‌کنند. بتن حجمی ‌زمانی بسیار مفید است که یک سازنده به دو مخلوط بتن مختلف در یک سایت نیاز داشته باشد. از آنجایی که بتن را می‌توان در صورت نیاز مخلوط و توزیع کرد، یک کامیون را قادر می‌سازد تا دو مخلوط بتن مختلف تولید کند. در سایت‌های ساختمانی بزرگ و پروژه‌های متعددی که به انواع مختلف بتن نیاز دارید استفاده می‌شود.

 ۹. بتن نفوذ پذیر

این یکی از رایج ترین انواع بتن مورد استفاده در ساخت و ساز جاده‌ها و پیاده روها است. برای مقابله با مشکلات رواناب باران و گودال‌ها و گودال‌های آب در بزرگراه‌ها یا باند فرودگاه‌ها طراحی شده است. همچنین نیاز به جدول و زهکش، طوفان را کاهش می‌دهد. از مخلوط سیمان، آب و سنگدانه درشت تشکیل شده است. حاوی ماسه نیست که یک ساختار متخلخل با مقیاس باز ایجاد می‌کند و این اجازه می‌دهد تا آب راحت تر از لایه‌ها عبور کند. برای خرید انواع مصالح ساختمانی در تهران با کارشناسان بازرگانی ایران پخش در تماس باشید.

پست قبلی

جان پناه و هرآنچه باید درباره آن بدانید!

پست بعدی

انواع شیشه و کاربرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما مصالح ساختمانی با کیفیت و تضمینی را ارائه می دهیم

Call Now Button